نوآورد ندای سلامت

وبلاگ نوآورد، وابسته به وبسایت نوآورد، در حوزه های تغذیه، سلامت، زیبایی و سبک زندگی فعالیت می کند.

نوآورد ندای سلامت

وبلاگ نوآورد، وابسته به وبسایت نوآورد، در حوزه های تغذیه، سلامت، زیبایی و سبک زندگی فعالیت می کند.

فواید خواب کافی برای سلامتی انسان

فواید خواب

علاوه بر پیشگیری از بیماری های قلبی، سکته مغزی، افسردگی و برخی دیگر از اختلالات، داشتن یک خواب کافی و با کیفیت، می تواند از بروز افزایش وزن و چاقی نیز جلوگیری نماید. اکثر مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهند برای بهره مندی از مزایای یک خواب خوب ، به ویژه فواید مرتبط با افزایش وزن به حدود ۷ تا ۹ ساعت خواب بی وقفه در شب نیاز است.
خواب برای بدن انسان به منزله فرصتی برای اصلاح و ترمیم بخش های مختلف خود است. در صورتی که بدن در طولانی مدت از زمان کافی برای انجام این امور حیاتی برخوردار نباشد، بدن تحت استرس و فشار های عصبی مزمن قرار می گیرد؛ این شرایط موجب ترشح هورمون های استرس و دیگر عوامل التهابی می گردد. یکی از بازیگران اصلی در بحث هورمون های استرس، هورمون کورتیزول می باشد که در پاسخ به استرس مزمن ترشح می گردد.

کورتیزول باعث ترشح گلوکز (قند) و انتشار آن در جریان خون می شود، بنابراین گلوکز لازم برای تغذیه مغز ساده تر از قبل در دسترس خواهد بود. به عنوان یک پاسخ تکاملی به استرس مزمن، این فرآیند به خوبی اجرا شده و فرد تحت استرس را قادر می سازد تا با توان مغزی بیشتری به مسائل پیرامون پاسخ دهد. با این حال یکی از عوارض جانبی ناخواسته کورتیزول (با سبک زندگی امروزی) افزایش وزن است؛ این افزایش وزن به مرور زمان ممکن است منجر به چاقی شود.
در واقع می توان گفت که عدم برخورداری از خواب کافی می تواند به پرخوری منتج شود. بنابراین در افرادی که برای کاهش وزن تلاش می کنند، داشتن خواب کافی (یعنی حداقل هفت تا نه ساعت در هر شب) شانس موفقیت را افزایش می دهد. برای برخورداری از خواب کافی و البته با کیفیت نخست بایستی خواب را به عنوان اولویتی در برنامه روزانه پذیرفت.

بهداشت خواب

تمرین عادات مربوط به خواب مناسب یا همان بهداشت خواب، در بسیاری از موارد ابتلا به بی خوابی مزمن کارساز بوده و موجب بهبود شرایط می شوند. روال روزانه زندگی، نقش مهمی در کیفیت خواب دارد، بنابراین توجه به این روال در قالب بهداشت خواب بسیار مهم است.
برخی از نمونه های بهداشت خواب عبارتند از:

  • قبل از خواب، از مصرف مواد کافئین دار بپرهیزید.
  • مکانی را برای خواب آماده نمایید، به گونه ای که قرار گرفتن در معرض نور به حداقل برسد.
  • زمان رفتن به رختخواب در تمام شب ها یکسان باشد.
  • به صورت منظم ورزش کنید، اما نه فقط قبل از رفتن به رختخواب
  • سعی کنید، قبل از رفتن به رختخواب کمتر در معرض نور قرار بگیرید.

در صورتی که موارد مربوط به بهداشت خواب را به طور مداوم تمرین می کنید ولی هنوز از بی خوابی مزمن رنج می برید، ممکن است علل و شرایط دیگری بر روی میزان و کیفیت خواب شما موثر باشند؛ در این موارد مشورت با پزشک می تواند کارساز باشد.


در صورت تمایل به مطالعه مقالاتی در حوزه های تغذیه، سلامت، زیبایی و سبک زندگی به وبسایت نوآورد مراجعه فرمایید.